Kajakpaddling – Både träning och upplevelse!

Med kajakpaddling få du allt – Speciellt när det gäller fysisk kondition, då tycker jag att det är ett av de allra bästa alternativen. För du får så mycket mer på köpet.

Det är en lågintensiv träningsform som verkligen passar för personer som inte vill bli alltför uppslukade av att träna på gymmet. Du kan vara själv, du kan vara flera, du kan välja om du bara vill ut och skönpaddla eller om du vill ha ett rejält träningspass.

Möjligheterna är oändliga!

Kajakpaddling har ökat i popularitet under de senaste åren och det är lätt att förstå varför. Börja paddla och känn hur du blir starkare och med tillfreds med dig själv för varje lite framgång du gör. Passa även på att njuta av alla vackra skärgårdar vi har i Sverige. Det är bara att packa med sig kajaken på biltaket och låta upplevelserna berika dig med så många otroligt fina platser. Men nu i stället med omvänd vy – Från havet eller skärgården, in mot land.

Vilka är fördelarna med kajakpaddling?

kajakpaddling - ett par

Det finns många fördelar med att paddla kajak i Stockholms skärgård. Först och främst är kajakpaddling en utmärkt form av motion. Det är lågintensivt, vilket gör det perfekt för personer som inte vill spendera timmar på gymmet.

Dessutom är kajakpaddling ett utmärkt sätt att se Stockholms vackra skärgård. Det finns så många öar och vikar att utforska, och landskapet är helt enkelt hisnande. Om du letar efter en rolig och hälsosam aktivitet att göra i Stockholm är kajakpaddling definitivt rätt väg att välja!

Läs mer om kajakpaddling i Stockholms skärgård på Rålis Kajak

Roligt vetande – Historien om hur kajakpaddlingen kom till Sverige

Kajakpaddling i Sverige började när den svenska kustbevakningen behövde ett sätt att patrullera skärgården, vilket var svårt med en båt. De använde sig därför i stället av kajaker. Kajakpaddling har dessutom varit en Olympisk gren sedan redan 1936 i Berlin. Det fanns då två inriktningar på kanot och kajak

År 2011 deltog 3 % av svenskarna i kajakpaddling och tre miljoner paddlingstimmar loggades det året. Kajakpaddling är populärt av flera skäl: det är ett träningspass som kan utföras från praktiskt taget var som helst och ger dig gott om fysiska fördelar då det arbetar igenom hela kroppen och ger styrka, uthållighet och snabbhet. En del studier visar att det är ungefär lika bra som att springa, men risken för skador är mindre eftersom du inte belastar leder och senor på samma vis.

Naturligtvis finns det risker med kajakpaddling, men eftersom risken för skador är mindre än om du tex springer så kan det även vara en bra sport som passar nybörjare. I kajakpaddlingen finns också flera olika träningsalternativ, vilket gör det lättare att hitta en vattenvana som passar just dig.

Det ger dessutom en enorm frihetskänsla när du flyter omkring på vattnet i din kajak, eftersom inga andra träningspass förser dig med en sådan känsla av frihet och möjligheten att vara lite “galen”, är det en träningsform som är svår att konkurrera med.

På tal om att även kunna var lite galen, så är det fantastiskt kul att utmana sin kajakpaddling när man blivit lite mer van och i stället ta sig an olika forsar. Men lite varning här, för då måste man ha tränat upp bra med både kondition och styrka, då det är otroligt tufft. Här kan du inte heller bara vila när du blir trött, du måste ha fullt fokus och kraft på din uppgift.

kajakpaddling -fors

Du hittar varje dag nya friska, unga människor i din närhet som njuter av en runda eller två i kajakerna. Kajakpaddling är dessutom perfekt för hela familjen, både för barn och gamla. Dessutom kan även hunden följa med säkert och bra – Läs mer om det här! https://myfitnessexpert.com/paddla-kajak-med-hund/

Undersökningar förutom studier visar också att kajakpaddling ger en mängd olika psykologiska fördelar. Du övar upp din skärpa och styrka och växer hela tiden i takt med att du blir starkare och mer säker på din uppgift.

Läs mer om miljö, hälsa och skönhet på bloggen här!

Add a Comment

Your email address will not be published.